Beste bezoeker,

Wij werken met een klein groepje.
Het kan zijn dat u na het plaatsen van een bericht even moet wachten op hulp of op een antwoord,
blijf daarom gerust posten we zullen z.s.m. en wanneer het kan reageren.

Voor dringende zaken die echt niet kunnen wachten kunt u het contactformulier gebruiken.

-------------------------------------

Wanneer u ons forum bezoekt voor hulp bij installatie, vragen wij u een account aan te maken en geen gebruik te maken van het contactformulier.

Wij kunnen u beter helpen wanneer u een account aanmaakt en u in het volgende onderwerp phpBB en Extensie installatie en aanpassingen laten uitvoeren een nieuw onderwerp start.

Ook wanneer u ergens niet uitkomt of vragen heeft, vragen wij u gebruik te maken van 1 van de bestaande "support onderwerpen" en aldaar uw onderwerp te starten.

Waneer u een account aanmaakt kan het zijn dat de activatie email terecht komt in de spamfolder.
  • Verplaats deze terug naar uw postvak-in en klik op de activatie link, hierna is uw account geactiveerd en kunt u inloggen op het forum.

Met vriendelijke groet,

Team phpBBservice.nl
(steeds tot uw dienst)

Database opschonen, kan dat? Onderwerp is opgelost

Plaats reactie

Auteur
Black Tiger
Berichten in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 mar 2007 19:00
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Database opschonen, kan dat?

Bericht door Black Tiger » 21 okt 2017 17:55

Uw phpBB versie:
3.2.1 (recent geupgrade vanaf 3.0.14)
Geïnstalleerde extensies:
Tapatalk
Multilinks
Stopforumspam
Viglink

PHP Versie:
5.6.31

Ik heb 't technisch beheer van een hobby forum overgenomen. Nu viel me op dat als er een mysql backup van gemaakt wordt, deze dan toch wel uitzonderlijk groot is namelijk 500 MB ongearchiveerd.
Waarom groot? Omdat forums met veel meer postings daar bij lange niet aan komen.
Voor zover ik kan zien is ingesteld dat de bijlages in de /files directory komen, dus die worden niet in de database opgeslagen.

Een ander veel drukker bezocht, groter en ouder Phpbb forum (ook 3.2.1 momenteel) heeft een database backup van slechts 120 MB. En dat is dus gewoon SQL formaat, niet gearchiveerd.

Waarom is van dit kleinere, minder drukke forum dan die database zo groot?
Nu ben ik eens met phpmyadmin gaan snuffelen en kwam daar nog wat oude handel tegen van een of andere chat mod wat ooit eens geinstalleerd is geweest.
De mobique/tapatalk mod heb ik in 3.0.14 nog handmatig nog uit de database moeten halen omdat die niet goed geinstalleerd was en resten daarvan problemen bleven geven en die wilde ik weg hebben voordat er aan de upgrade naar 3.2.1 begonnen werd.

Vermoedelijk zit er nog andere rommel in wat er niet in thuis hoort.

Lang verhaal maar de vraag is eigenlijk kort. Is er een redelijk eenvoudige manier om dat op te schonen zodat er geen resten meer in zitten van oude mods? En misschien een manier om te onderzoeken waarom die backup zo enorm groot is?

Gebruikersavatar

Denise
phpBBservice Teamlid
phpBBservice Teamlid
Berichten in topic: 2
Berichten: 1309
Lid geworden op: 04 jan 2012 13:44
Locatie: 127.0.0.1
Verstuurde bedankjes: 30 keren
Ontvangen bedankjes: 14 keren

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Denise » 22 okt 2017 09:55

Je zou deze tool eens kunnen draaien: https://gist.github.com/3D-I/200b8541d5 ... 1cf0816819
Deze zorgt ervoor dat oude mods verwijderd worden en evt automod (indien aanwezig)

Het php bestand plaats je in de root van het forum, voer deze vervolgens uit door deze op te roepen vannuit de browser.

Bijlages worden inderdaad in de /files dir opgeslagen, het enige wat in de database staat is een verwijzing ernaar.
Met vriendelijke groet,
Afbeelding
phpBBservice.nl
Steeds tot uw dienst.

AfbeeldingSupport Tools | Afbeelding My Extensions | buy me a beer Afbeelding


Auteur
Black Tiger
Berichten in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 mar 2007 19:00
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Black Tiger » 22 okt 2017 14:11

Dank je wel Danny.
Ik had eerder zo'n tool wel gezien, maar die was voor 3.0.x, deze is inderdaad voor 3.2.0.
Ben er nog wat huiverige voor om zoiets te gebruiken, echter weinig risico omdat er toch eerst een backup gemaakt wordt.
Dus vermoedelijk vannacht een proberen.

Wat ik hier wel lees is dat deze tool ook niet-standaard gebruikers-permissies wist. Weet jij toevallig of hij van tevoren nog vraagt of hij de gevonden persmissies moet wissen of dat ie het gewoon doet?
Ik weet namelijk dat onze admin een aparte groep "moderators" heeft gemaakt, met minder rechten dan de full moderators, anders moet ik die optie uitvinken.

Zou de grootte van de database ook nog ergens anders mee te maken kunnen hebben dan alleen met oude mods?


Auteur
Black Tiger
Berichten in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 mar 2007 19:00
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Black Tiger » 24 okt 2017 02:33

Vannacht even getest. De tool heeft niets gevonden dus dan zal de grootte toch wel kloppen.
Toch bedankt.

Ik ben even via phpmyadmin in de database gaan kijken, daar stonden een aantal niet-phpbb standard tabellen van ajax_chat, en die begonnen ook met ajax_chat en niet met phpbb_ dus die heb ik verwijderd.
Dat was wel een oude mod die niet verwijderd werd door bovengenoemde tool maar dat maakt niet uit, ziet er nu toch een stuk zuiverder uit. :)
Niet kleiner dus de grootte zal wel kloppen dan.

Gebruikersavatar

Denise
phpBBservice Teamlid
phpBBservice Teamlid
Berichten in topic: 2
Berichten: 1309
Lid geworden op: 04 jan 2012 13:44
Locatie: 127.0.0.1
Verstuurde bedankjes: 30 keren
Ontvangen bedankjes: 14 keren

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Denise » 25 okt 2017 14:04

Voorheen bestond er een support toolkit maar de ontwikkeling daarvan is gestopt nadat 3.1 verscheen.
Daarnaast heb je deze extensie nog: https://www.phpbb.com/customise/db/exte ... pair_tool/
Verder zou ik zo op de gok zonder een kijk te nemen niet kunnen zeggen waarom jou database zo groot is als je zegt een klein forum te hebben met weinig gebruikers.
Met vriendelijke groet,
Afbeelding
phpBBservice.nl
Steeds tot uw dienst.

AfbeeldingSupport Tools | Afbeelding My Extensions | buy me a beer Afbeelding


Auteur
Black Tiger
Berichten in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 mar 2007 19:00
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Black Tiger » 25 okt 2017 16:34

Ja klopt, ik was al aan 't zoeken naar die support toolkit maar die was er inderdaad niet meer.

Ik ben nog eens verder gaan onderzoeken. Is overigens niet mijn forum. :)
Het kleine forum heeft bijna 450.000 posts met 6.500 onderwerpen. Vind het alleen apart dat ik nog beheer doe van een ander forum wat 670.000 postings heeft met 379700 onderwerpen. De grote is 897.07 MiB volgens het acp en heeft 2758 leden, het kleinere forum 836.08 MiB groot met 1619 leden.
Als ik van beiden een gewone mysql dump maak en ook als ik er een .tar van maak blijft dat verschil ongeveer hetzelfde, 419 MiB voor de kleine en 493 voor de grote.
Maar bij het maken van een gzip komt opeens het verschil. 114 MiB voor de kleine en 98 Mib voor de grote. Zelfde server, dus alles hetzelfde.

Wat ik er dus apart van vindt is dat er met beduidend minder posts en nog veel minder onderwerpen toch een database is die bijna even groot is.
En apart is dus dat die verhouding ongeveer blijft, totdat je gaat gzippen en dan wordt de kleine opeens groter. :D

Ik ga die tool eens proberen wat je zegt, wie weet.

Edit: Tool geprobeerd, alles OK. Zal dan toch wel in orde zijn. Vreemde tabellen zag ik niet dus zal dan wel goed zijn.


Froddelaar
Berichten in topic: 2

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Froddelaar » 27 okt 2017 23:10

Deze Support Toolkit werk, en is paar dagen geleden nog geupdate:
https://github.com/AlexSheer/phpBB3.2-STK


Auteur
Black Tiger
Berichten in topic: 5
Berichten: 68
Lid geworden op: 06 mar 2007 19:00
Ontvangen bedankjes: 2 keren

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Black Tiger » 28 okt 2017 04:42

Bedankt! Daar kan ik eens naar kijken. Denk jij ook dan gezien de gegevens dat er misschien toch nog iets niet goed zou zijn met de database?
Of zou het toch kunnen kloppen?


Froddelaar
Berichten in topic: 2

Re: Database opschonen, kan dat?

Bericht door Froddelaar » 28 okt 2017 13:35

Is moeilijk te zeggen zo.. ik ken wel mensen met een database van 4 GB en soms nog groter..
Mijne is ook redelijk groot, maar zit dan ook met 34.000 games op JV Arcade ..

Plaats reactie