Beste bezoeker,

Wij werken met een klein groepje.
Het kan zijn dat u na het plaatsen van een bericht even moet wachten op hulp of op een antwoord,
blijf daarom gerust posten we zullen z.s.m. en wanneer het kan reageren.

Voor dringende zaken die echt niet kunnen wachten kunt u het contactformulier gebruiken.

-------------------------------------

Wanneer u ons forum bezoekt voor hulp bij installatie, vragen wij u een account aan te maken en geen gebruik te maken van het contactformulier.

Wij kunnen u beter helpen wanneer u een account aanmaakt en u in het volgende onderwerp phpBB en Extensie installatie en aanpassingen laten uitvoeren een nieuw onderwerp start.

Ook wanneer u ergens niet uitkomt of vragen heeft, vragen wij u gebruik te maken van 1 van de bestaande "support onderwerpen" en aldaar uw onderwerp te starten.

Waneer u een account aanmaakt kan het zijn dat de activatie email terecht komt in de spamfolder.
  • Verplaats deze terug naar uw postvak-in en klik op de activatie link, hierna is uw account geactiveerd en kunt u inloggen op het forum.

Met vriendelijke groet,

Team phpBBservice.nl
(steeds tot uw dienst)

phpBB - begin

De ondersteuning voor de phpBB 3.0.X serie is beëindigd, aangeraden word om te upgraden naar de meest recente versie. Dit forum dient alleen nog als archief.
Gesloten

Auteur
Eric67
Berichten in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

phpBB - begin

Bericht door Eric67 » 06 aug 2009 10:49

Het forum doorlezend zie ik nogal wat gegoochel met termen, doe gewoon dit, ga gewoon naar phpadmin, maak een bestand ... verander dit in je HTML pagina .. enz.
Ik durf nog steeds niet aan het updaten te beginnen omdat ik gewoon de dingen denk te volgen en dan nog zie ik niet wat ik dacht te verwachten.
Bel ik mensen erover dan praat ik voor hen wartaal als ik gewoon oplees wat ik in de folder zie staan, als cgi-bin enz.

Het wordt nog ingewikkelder:
Naast de update van het forum (die nog steeds niet is gebeurd) wil ik er nog een subdomein aan hangen. Dat is inmiddels in naam aanwezig, maar dan weer zit ik met raadsels hoe verder.
Moet in dat subdomein opnieuw de forumsoftware wordeen geinstalleerd of kan gebruik worden gemaakt van de aanwezige installatie van het hoofdforum?
Is het mogelijk met eee nieuwe domwinnaam dat subdomein rechtstreeks aan te kiezen (desnoods via een redirect) of vergt dat dan toch een afzonderlijk hostingpakket?
Ik heb zo veel vragen, is er ergens in dit forum een begin, eenvoudig stappenplan, babystapjes voor een complete leek zoals ik wat dit admin gedeelte betreft?
Ik graaf me wezenloos in het forum maar ....
Ik heb de indruk dat het voor de meesten gesneden koek is maar ik ben op dit niveau werkelijk een beginneling en ik wil echt wel leren maar ik kan er kop noch staart van maken momenteel.

Gebruikersavatar

Rotsblok
Berichten in topic: 1
Berichten: 1639
Lid geworden op: 17 aug 2007 22:17
Locatie: Breezand
Ontvangen bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Re: phpBB - begin

Bericht door Rotsblok » 06 aug 2009 13:40

Eric67 schreef:Het forum doorlezend zie ik nogal wat gegoochel met termen, doe gewoon dit, ga gewoon naar phpadmin, maak een bestand ... verander dit in je HTML pagina .. enz.
Ik durf nog steeds niet aan het updaten te beginnen omdat ik gewoon de dingen denk te volgen en dan nog zie ik niet wat ik dacht te verwachten.
Bel ik mensen erover dan praat ik voor hen wartaal als ik gewoon oplees wat ik in de folder zie staan, als cgi-bin enz.
Zo gewoon is het niet hoor.
Om te beginnen phpmyadmin is het beheerdersgedeelte van je database. Je database staat los van je ftp en je zal hem daar moeilijk kunnen vinden. Hopelijk heb je wel een controle paneel van je domein. Waarschijnlijk zoiets als directadmin of cpanel. Dat is prima. Daar heb je als het goed is ook een gedeelte wat gaat over je database. Waarschijnlijk kan je ze daar aanmaken etc. Maar dat is iets wat we niet willen doen we willen de bestaande database aanpassen zodat de modificatie ook zijn data er in op kan slaan. Dus daar heb je phpmyadmin voor waar je die dingen kan doen. waarschijnlijk om er te komen kan je www.jewebsite.nl/phpmyadmin in vullen en gaat je browser er heen. Je hebt hier wel een wachtwoord en gebruikersnaam voor nodig maar die is het zelfde als die je gebruikt hebt bij je installatie van phpBB.

Nu rest alleen nog de vraag hoe heb je het geinstalleerd? via een onderdeel van je domein controle paneel of zelf. Als ik dit zo allemaal lees heb je het eerste gedaan. Op zich niet zo'n groot probleem, maar dan loop je inderdaad tegen de problemen aan die je nu hebt. Maar daar komen we straks op terug.

Je ftp gegevens (die heb je als het goed is gekregen van je host) moet je gebruiken om verbinding te maken met het domein. (nu gebruik ik niet Filezilla, dus het wordt even proberen hier) Als je filezilla hebt opgestart moet je natuurlijk verbinding maken met je domein. Bij host (waarschijnlijk heet dat gedeeldte zo) moet je ftp.jewebsitenaam.nl invullen (dan weet filezilla waar hij moet zijn want www.jewebsitenaam.nl zal niet werken (ander protocol zoiets als proberen via de radio televisie te kijken) bij username gebruikersnaam invullen etc. we maken nu verbinding door op de knop connect te drukken.
Als het goed is krijg je nu in je rechter vak een aantal mappen te zien. waaronder waarschijnlijk een public_html link. klik er op en je bent nu op het gedeelte waar je gegevens staan die je website maken zoals je die kan zien in je browser.

Voor het updaten moet je naar de map root gaan in je linker gedeelte van filezilla (uitgaande dat je al in de map van de update bent). daar staan weer een aantal mappen en bestanden in. Prima selecteer alles in klik op het pijltje naar rechts >>. Nu vraagt hij waarschijnlijk of hij bestanden over moet schrijven ja of nee. (indien van niet prima gaan we door) klik op ja en door gaan. Op een gegeven moment ben je klaar. open je browser en ga naar je site en meld je aan op je forum. ga naar de adresbalk in je browser (waar htpp://www.jewebsitenaam etc staat) en verwijder van af rechts tot dat je bij een / komt. Nu ben je aangekomen in de hoofdmap van je forum. Nu moeten we er wat inschrijven. namelijk install (om verder te gaan lees dan https://phpbbservice.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=2377 waar het verder wordt uitgelegd.
Het wordt nog ingewikkelder:
Naast de update van het forum (die nog steeds niet is gebeurd) wil ik er nog een subdomein aan hangen. Dat is inmiddels in naam aanwezig, maar dan weer zit ik met raadsels hoe verder.
Moet in dat subdomein opnieuw de forumsoftware wordeen geinstalleerd of kan gebruik worden gemaakt van de aanwezige installatie van het hoofdforum?
Is het mogelijk met eee nieuwe domwinnaam dat subdomein rechtstreeks aan te kiezen (desnoods via een redirect) of vergt dat dan toch een afzonderlijk hostingpakket?
Kan je dit even wat beter uitleggen wat je precies wilt? Zoals ik het nu snap wil je nog een phpBB forum hebben maar dan op een subdomein?
Of wil je dat je forum op een subdomein staat?
Ik heb zo veel vragen, is er ergens in dit forum een begin, eenvoudig stappenplan, babystapjes voor een complete leek zoals ik wat dit admin gedeelte betreft?
Ik graaf me wezenloos in het forum maar ....
Ik heb de indruk dat het voor de meesten gesneden koek is maar ik ben op dit niveau werkelijk een beginneling en ik wil echt wel leren maar ik kan er kop noch staart van maken momenteel.
Een goede startplaats zijn de tutorials, installatie handleiding, gebruikershandleiding (let op hij is niet helemaal compleet). En anders kan je altijd wel een onderwerp openen op de desbetreffende forum.\

Hopelijk je een beetje op gang te hebben geholpen, met vriendelijke groet
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich

What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 2
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: phpBB - begin

Bericht door Eric67 » 22 jun 2017 12:38

Dank je wel voor de uitleg.
Escuses voro mijn late reactie.
Ik ben het aan het doorkijken. Ook nog druk met andere dingen.
het lijkt er op dat de aangemaakte databasse in MySQL (via het cpanel) niet goed is gekoppeld dus wellicht is het beter die weg te gooien en opnieuw te beginnen (voor het subdomein, niet voor het hoofddomein).
Ik kom er zo gauw mogelijk dieper op terug.

Bedoeling is het hoofddomein is een forum, dat wil ik updaten.

Dan is er een subdomein, waarin ik ook een forum wil zetten.
Ik zie daar een
parent
cgi-bin

Ik vraag me dus af of het nodig / beter is op dat subdomein ook apart de sogtware nog eens te installeren of dat eht mogelijk is bepaalde rubrieken allen via het subdomein te bezoeken, zonder dat je vanuit het subdomein in het hoofddomein terecht komt en omgekeerd.
Is dit mogelijk / wenselijk / te ingewikkeld of blijf je toch altijd in het hoofddomein terechtkomen?

Gesloten