Beste bezoeker,

Wij werken met een klein groepje.
Het kan zijn dat u na het plaatsen van een bericht even moet wachten op hulp of op een antwoord,
blijf daarom gerust posten we zullen z.s.m. en wanneer het kan reageren.

Voor dringende zaken die echt niet kunnen wachten kunt u het contactformulier gebruiken.

-------------------------------------

Wanneer u ons forum bezoekt voor hulp bij installatie, vragen wij u een account aan te maken en geen gebruik te maken van het contactformulier.

Wij kunnen u beter helpen wanneer u een account aanmaakt en u in het volgende onderwerp phpBB en Extensie installatie en aanpassingen laten uitvoeren een nieuw onderwerp start.

Ook wanneer u ergens niet uitkomt of vragen heeft, vragen wij u gebruik te maken van 1 van de bestaande "support onderwerpen" en aldaar uw onderwerp te starten.

Waneer u een account aanmaakt kan het zijn dat de activatie email terecht komt in de spamfolder.
  • Verplaats deze terug naar uw postvak-in en klik op de activatie link, hierna is uw account geactiveerd en kunt u inloggen op het forum.

Met vriendelijke groet,

Team phpBBservice.nl
(steeds tot uw dienst)

Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

De ondersteuning voor de phpBB 3.0.X serie is beëindigd, aangeraden word om te upgraden naar de meest recente versie. Dit forum dient alleen nog als archief.

Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 30 jul 2009 19:31

Hallo, ik kom deze vraag nog niet tegen.
Ik heb een forum met oude versie phpBB 3.0.1 die ik graag actueel wil krijgen.
Dit is helemaal nieuw voor me. dus graag hulp.
Is het de bedoeling afzonderlijke updates te installeren van
3.0.1 > 3.0.2 > 3.0.3 > 3.0.4 > 3.05 of is er een manier on het in één keer te doen?
Is het mogelijk hierbij hulp te huren zodat het bestaande forum niet verloren gaat door mogelijke fouten van mijn totale vreemd zijn met dit gedeelte?
De handleiding hier in het forum gaat meer over een normale opvolgende versie als ik het goed begrijp, en hier heb ik met vier stappen te maken.
Alvast reuze bedankt voor de hulp en info!
Laatst gewijzigd door Eric67 op 31 jul 2009 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Raimon
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 2
Berichten: 7673
Lid geworden op: 07 apr 2006 11:10
Locatie: http://www.raimon.nl
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Raimon » 30 jul 2009 22:29

Hoi Eric67,

Ten eerste welkom op phpBBservice.nl :)
Heb je enige MODs geïnstalleerd, gebruik je een andere stijl dan prosilver of subsilver2?
Nadat we dit weten kunnen we je verder helpen.

En als je gewoon een back-up maakt van alle bestanden voordat je het forum gaat updaten, kan er weinig verkeerd gaan, dus kan je ook niks verknoeien ;) .
Gratis phpBB installatie of MODs/extensions hulp nodig? Bezoek http://www.raimon.nl/forums/


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 31 jul 2009 07:16

Dank je voor het antwoord.
Ik gebruik Nexus, fisubice2 is ook geïnstalleerd maar niet actief momenteel.
het enige extra is de HTML ads uploader.
Jij kent het forum beter dan ik, ik PB je wel even daarover.


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 01 aug 2009 09:22

Ik heb je een mail gezonden via het forum.
Het is werkelijk allemaal nieuw voor me.

Wat backup van het forum betreft:
bedoel je onder Onderhoud > reservekopie maken?
Volledige kopie
gzip
opslaan en downloaden
selecteer alle php...

Dat zal dan een kopie zijn van de database indeling, niet van de bijbehorende data, klopt dat?
Omdat die maar rond de 400 KB is (gezipt)

Het enige wat er aan het forum is gebeurd (zo te zien) is het toevoegen van een aantal BBCodes in Berichten, zijn zo opnieuw aan te maken, die heb ik elders staan, 9voor youtube enz).
de toegevoegde HTML Ads loader
(hopelijk verdwijnt die niet of is die zo nodig weer terug te plaatsen als die verloren mocht gaan, die komt van hier)
gebruikte forumstijl = Nexus

Maken die BBCodes het extra gecompliceerd, moeten ze er uit voor de update of hoeft het niks uit te maken?


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 04 aug 2009 14:58

Maken de bbcodes / html - vervangingen het updaten extra gecompliceerd of is er alleen kans dat ze niet meer werken bij een update?
Is het nu er zoveel stappen zijn te nemen verstandiger inderdaad stap voor stap te updaten of is het beter gelijk een nieuwe 3.05 er overheen te zetten? Kan dat?
Ben ik dan het hele bestaande forum kwijt of is de kans groot dat dit toch behouden blijft?
Ik weet werkelijk niet wat ik moet doen momenteel.
De toegevoegde bbcodes zijn voor youtube en dergelijke functies. Andere mods zijn er niet bij mijn weten.


Raimon
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 2
Berichten: 7673
Lid geworden op: 07 apr 2006 11:10
Locatie: http://www.raimon.nl
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Raimon » 04 aug 2009 19:11

Eric67 schreef:Maken de bbcodes / html - vervangingen het updaten extra gecompliceerd of is er alleen kans dat ze niet meer werken bij een update?
Die zullen gewoon werken na de update.
Is het nu er zoveel stappen zijn te nemen verstandiger inderdaad stap voor stap te updaten of is het beter gelijk een nieuwe 3.05 er overheen te zetten? Kan dat?
Zover ik gelezen heb ik , heb je geen MODs geïnstalleerd, daarbij is de snelste manier om er gewoon een nieuwe 3.0.5 op te zetten.
Ben ik dan het hele bestaande forum kwijt of is de kans groot dat dit toch behouden blijft?
Alles blijft behouden hoor, mits je MODs hebt geïnstalleerd of stijl wijzigingen hebt doorgevoerd aan jouw stijl ( of prosilver/subsilver2 ).
Eric67 schreef:Ik heb je een mail gezonden via het forum.
Support kunnen we prima geven op het forum, daar is geen e-mailbericht voor nodig :).
Wat backup van het forum betreft:
bedoel je onder Onderhoud > reservekopie maken?
Volledige kopie
gzip
opslaan en downloaden
selecteer alle php...
Nee , nooit een back-up maken met de phpBB backup-functie.
Gebruik liever daar phpmyadmin voor ( controle paneel van je database ).
En vergeet daarna niet alle bestanden te back-uppen die je kan terug vinden op jouw FTP-server.
de toegevoegde HTML Ads loader
(hopelijk verdwijnt die niet of is die zo nodig weer terug te plaatsen als die verloren mocht gaan, die komt van hier)
Uhm een wat ?
gebruikte forumstijl = Nexus
Waarschijnlijk zul je die stijl handmatig moeten updaten ; 3.0.x Template Changes [up to version 3.0.5], of je moet eventjes kijken of de stijl die je gebruikt al is bijgewerkt is naar 3.0.5 door de stijlauteur.

De eenvoudigste manier is als volgt als je geen MODs hebt geïnstalleerd;
  • Download een nieuw phpBB 3.0.5 pakket ; https://www.phpbbservice.nl/forum/downloadsystem
  • Upload daarna alle bestanden dmv je FTP ( behalve het config.php bestand upload je dan niet! )
  • Zodra je dat hebt gedaan, voer je het volgende uit in je internetbrowser; jedomeinnaam.nl/eventuele forummap/install/database_update.php.
  • Zodra dat succesvol is uitgevoerd verwijder je de install-map
  • En klaar ben je dan ;).
Gratis phpBB installatie of MODs/extensions hulp nodig? Bezoek http://www.raimon.nl/forums/


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 04 aug 2009 19:38

Raimon schreef:
Eric67 schreef:Maken de bbcodes / html - vervangingen het updaten extra gecompliceerd of is er alleen kans dat ze niet meer werken bij een update?
Die zullen gewoon werken na de update.

OK
Is het nu er zoveel stappen zijn te nemen verstandiger inderdaad stap voor stap te updaten of is het beter gelijk een nieuwe 3.05 er overheen te zetten? Kan dat?
Zover ik gelezen heb ik , heb je geen MODs geïnstalleerd, daarbij is de snelste manier om er gewoon een nieuwe 3.0.5 op te zetten.

Ik ken het forum minder goed dan jij, nar ik begrepen heb, heb je het zelf indertijd opgezet. Ik kom er nieuw in kijken
Ben ik dan het hele bestaande forum kwijt of is de kans groot dat dit toch behouden blijft?
Alles blijft behouden hoor, mits je MODs hebt geïnstalleerd of stijl wijzigingen hebt doorgevoerd aan jouw stijl ( of prosilver/subsilver2 ).

Ik heb Nexus --- begrijp ik nou dat die wel blijft bestaan? Normaal zoals die is?

Eric67 schreef:Ik heb je een mail gezonden via het forum.
Support kunnen we prima geven op het forum, daar is geen e-mailbericht voor nodig :).

Je hebt in de mail begrepen waarom bepaalde dingen liever even per mail gingen.
Wat backup van het forum betreft:
bedoel je onder Onderhoud > reservekopie maken?
Volledige kopie
gzip
opslaan en downloaden
selecteer alle php...
Nee , nooit een back-up maken met de phpBB backup-functie.
Gebruik liever daar phpmyadmin voor ( controle paneel van je database ).
En vergeet daarna niet alle bestanden te back-uppen die je kan terug vinden op jouw FTP-server.

Hier mis ik echt iets.
Backup via controle paneel. dan staat die ergens op de server begrijp ik ...
en daarna .. bestandne die op de FTP servder staan ... Help! dit stuk is echt abracadabra voor mij.
Ik heb namelijk geen idee hoe wat waar FTP server naar toe verwijst of wat daar aan bestanden staat / zou moeten staan / hoe isk dat zou moeten kunnen zien / of wat daar dan zou moeten zijn te backuppen.
Ik zie een item FTP maar ben daar nog heilig afgebleven.

de toegevoegde HTML Ads loader
(hopelijk verdwijnt die niet of is die zo nodig weer terug te plaatsen als die verloren mocht gaan, die komt van hier)
Uhm een wat ?

Advertentie loader, die komt hier vandaan, heb je zelf in het forum gezet volgens de webmaster.
gebruikte forumstijl = Nexus
Waarschijnlijk zul je die stijl handmatig moeten updaten ; 3.0.x Template Changes [up to version 3.0.5], of je moet eventjes kijken of de stijl die je gebruikt al is bijgewerkt is naar 3.0.5 door de stijlauteur.

voor of na het updaten met 3.05 phpBB?
Op die link zie ik alleen verwijzingen naar prosilver, hoe kom ik er achter of er ook iets is over Nexus? ik weet werkelijk niet wat ik waar moet zoeken, of wat ik met die code voor die stijlen moet die ik daar zie.
Op het nexus forum zie ik een laatste versie 3.04, ik probeer er achter te komen of er nieuwere versies zijn of dat er problemen zijn te verwachten als ik naar 3.05 ga. Ik probeer er achter te komen, kan neit registreren voor dat forum.... wat een geploeter allemaal...


De eenvoudigste manier is als volgt als je geen MODs hebt geïnstalleerd;
  • Download een nieuw phpBB 3.0.5 pakket ; https://www.phpbbservice.nl/forum/downloadsystem
  • Upload daarna alle bestanden dmv je FTP ( behalve het config.php bestand upload je dan niet! )

    euhm ... begrijp ik dat het bestand eerst locaal op mijn eigen pc moet worden uitgepakt waarna ik alles behalve dat ene bestand zou moeten overzenden?
    Waar moet ik die bestenaden hneerzetten?
    Ik weet niet eens de instellingen voor FTP enz ...
  • Zodra je dat hebt gedaan, voer je het volgende uit in je internetbrowser; jedomeinnaam.nl/eventuele forummap/install/database_update.php.

    hier ga ik dus helemaal de mist in, ik weet totaal neit welke forummap ik moet kiezen?
    ik ken alleen mijn domeinnaam, dat is al heel wat...
  • Zodra dat succesvol is uitgevoerd verwijder je de install-map

    .... en waar staat die install-map ....
  • En klaar ben je dan ;).
ik durf het zo niet aan zelf.
Ik zit met te veel vragen. Ik zie jouw naam op een aantal plaatsen in het cpanel van de foruminstallatie een jaar geleden. enz.
Ik zou niet eens weten hoe ik een backup zou moeten terugzetten als er iets mis gaat.
Ik heb hier door het forum gekeken en zie dat er bij meer mensen dingen misgaan die dan ook weer worden opgelost omdat de mensen kennelijk weten met een paar aanwijzingen wat ze moeten doen.
Maar mij ontbreekt zelfs de allereerste essentiële kennis.
Ik ben niet te beroerd om het te leren, echt niet. Was het een nieuw leeg forum dan zou ik gewoon mijn gang gaan. Maar dit is een bestaand forum en ik kan het niet verkopen door een fout van mijn kant de boel te verknallen.
Je ziet met welke vragen ik zit.


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 06 aug 2009 08:43

Ik heb het echt geprobeerd maar krijg FTP nog niet eens aan de gang (Filezilla, Smartftp beide geprobeerd).
Misschien kan iemand eens met me mee wandelen.

Wat me in het uitgepakte phpBB3.0.5 bestand ook opvalt is dat het config.php bestand 0 is, leeg, dus klopt dat wel?
Het zou nu worden weggelaten bij deze installatie. Het is maar een vraag.


Kevin
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 2
Berichten: 3559
Lid geworden op: 03 nov 2007 20:36
Verstuurde bedankjes: 5 keren
Ontvangen bedankjes: 8 keren
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Kevin » 06 aug 2009 11:04

Het updaten op de manier die voor jouw het beste lijkt te zijn als er geen mods geinstalleerd zijn is inderdaad door de bestanden die nu op je server staan te overschrijven met de verse geupdate bestanden uit het 3.0.5 pakket.

config.php daar staan de koppelingen in naar de gebruikte SQL database door het forum. Als je die zou overschrijven door een nieuwe dan krijg je zeker een error, omdat de koppeling naar de database niet meer klopt.

Dus alles overschrijven behalve config.php en daarna het bestand jedomeinnaam.nl/eventuele forummap/install/database_update.php aanroepen in je internet browser.

Het klopt dus ook dat config.php in een nieuw pakket leeg is, deze wordt normaal gezien geschreven tijdens de eerste installatie van phpbb.
Met vriendelijke groeten,
Kevin.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Bent u tevreden over onze service?
Dan zouden wij het op prijs stellen als u ons zou willen beoordelen op Afbeelding.

Winnaar in de phpBB.nl awards 2009, 2010 en 2012 met AquaforA


Auteur
Eric67
Berichten in topic: 9
Berichten: 13
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00
Contacteer:

Re: Updaten oude forumversie 3.01 > 3.05

Bericht door Eric67 » 06 aug 2009 11:28

Dank je, dus daarmee gaat dan geen data verloren begrijp ik.

Als ik nou die FTP aan de praat zou krijgen ... ik start Filezilla op, wijs de uitgepakte folder aan,
kan ene verbinding maken maar ik verwacht iets in het rechter FTP scherm, ik zie geen bevestiging dat iets is geselecteerd.

Heb een oude installatiebevestiging gevonden met inlognaamgegevens en de route
www.domeinnaam.nl/phpBB3
Dus ik moet op de een of andere manier bij die phpBB3 map terecht moeten komen.
Ik las hier in de handleiding dat dan je forum zou wordne aangeroepen met domeinnaam.nl/phpBB3/index.php maar zonder redirect wordt eht forum momenteel toch aangeroepen als domeinnaam.nl
Of ik begrijp weer iets verkeerd in de handleiding.

Omdat ik tevens een subdomein wil installeren, (inmiddels aangemaakt als addon domein) meende ik daar de forumsoftware ook apart te moeten installeren.
Dat ging dus niet gisteren (zie FTP probleem hierboven)
Ik heb daarvoor een aparte MySQL database gemaakt met eigen inloggegevens en probeerde via die weg te FTP-en.
Als ik in dat subdomein kijk is het daar leeg, behalve in de File manager een cgi-bin. Dus ik weet niet of dat gevuld zou raken door de foruminstallatie of dat de koppeling met de MySQL database niet goed is gegaan.

Misschien is dat het probleem en zou ik de verbindingsgegevens van het hoofddomein moeten gebruiken?

Eerst concentreren op het hoofddomein met de update.

Gesloten