Beste bezoeker,

Wij werken met een klein groepje.
Het kan zijn dat u na het plaatsen van een bericht even moet wachten op hulp of op een antwoord,
blijf daarom gerust posten we zullen z.s.m. en wanneer het kan reageren.

Voor dringende zaken die echt niet kunnen wachten kunt u het contactformulier gebruiken.

-------------------------------------

Wanneer u ons forum bezoekt voor hulp bij installatie, vragen wij u een account aan te maken en geen gebruik te maken van het contactformulier.

Wij kunnen u beter helpen wanneer u een account aanmaakt en u in het volgende onderwerp phpBB en Extensie installatie en aanpassingen laten uitvoeren een nieuw onderwerp start.

Ook wanneer u ergens niet uitkomt of vragen heeft, vragen wij u gebruik te maken van 1 van de bestaande "support onderwerpen" en aldaar uw onderwerp te starten.

Waneer u een account aanmaakt kan het zijn dat de activatie email terecht komt in de spamfolder.
  • Verplaats deze terug naar uw postvak-in en klik op de activatie link, hierna is uw account geactiveerd en kunt u inloggen op het forum.

Met vriendelijke groet,

Team phpBBservice.nl
(steeds tot uw dienst)

Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Lekker onder uit gezakt luisteren naar wat andere mensen te zeggen hebben, Ideale plek om eens lekker te discussiëren over het gewone leven.

Auteur
Raimon
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 4
Berichten: 7673
Lid geworden op: 07 apr 2006 11:10
Locatie: http://www.raimon.nl
Contacteer:

Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Raimon » 14 mar 2009 18:03

Zoals de titel al zegt, zijn forumbeheerders nou echt verantwoordelijk voor alle forumberichten die op jouw eigen forum wordt geplaatst?
Volgens de officiële rechtspraak over het geding tegen internetoplichting, zijn forumbeheerders ten alle strijde verantwoordelijk voor alle forumberichten, de uitspraak was als volgt;
De eigenaar van Internetoplichting.nl is 'ten volle verantwoordelijk' voor de inhoud van het forum. Daarop stond een 'hetze' tegen webwinkel Trendylaarzen.
Dat wil dus zeggen dat de forumbeheerder ten volle verantwoordelijk is voor alle forumberichten, dus plaats iemand haat zaaiende berichten op jouw forum, kan jij verantwoordelijk gesteld worden, zelfs aangeklaagd worden.
Alleen in dit geval is het appart, aangezien internetoplichting.nl niet aansprakelijk geweest zou zijn als een moderator van internetoplichting niet op het onderwerp in kwestie had gereageerd.

Alleen het vreemde is dat er laatst ook een rechtszaak was geweest, alleen daar was juist het tegenover gestelde uitgekomen "Die rechter vond dat de aanbieder van een forum niet zonder meer aansprakelijk is voor de berichten die anderen daarop plaatsen".

Internetoplichting is ook niet zomaar een forum, en het feit dat moderators ook actief mee deden heeft natuurlijk ook een impact op het vonnis gehad, maar toch, als ik het vonnis heb gelezen kom ik tot de conclusie dat als één van de gebruikers een bericht plaats met "ik haat jouw" is de forumbeheerder dan verantwoordelijk voor het bericht?
Kan de forumbeheerder dan worden aangeklaagd voor een doodverwensing, waar ligt die verantwoordelijkheid dan bij de berichtauteur of bij de forumbeheerder?

Wat vinden jullie van de rechtsuitspraak tegen internetoplichting.nl , zal het grootte gevolgen hebben voor de forumwereld in Nederland ?

IMO vindt ik het een vreemde kwestie omwille dat een andere rechtzaak een andere uitspraak had, en toen zei de rechter dat forumbeheerders niet aansprakelijk zijn, en nu is het juist het omgedraaide, het kan er mee te maken hebben dat het "internetoplichting.nl" is en dat er veel adresgegevens open en bloot worden geplaatst, maar als een team member van het forum niet zou hebben gereageerd, zou IO dan ook aansprakelijk zijn geweest over heel dat onderwerp?
Ik kan me enig zins wel indenken als een moderator berichten plaats met uitlaten, en eventuele "adres gegevens" van gedupeerde of andere woorden die niet goed zijn voor de samenleving ("lees dood verwensingen als voorbeeld") dat de forumbeheerder aansprakelijk wordt gesteld voor die berichten.

En om even terug te komen op het IO verhaal, hoe wil de winkel in kwestie aantonen dat ze daadwerkelijk verlies hebben geleden door IO en niet door de krediet crisis bijvoorbeeld.
Gratis phpBB installatie of MODs/extensions hulp nodig? Bezoek http://www.raimon.nl/forums/

Gebruikersavatar

Rotsblok
Berichten in topic: 3
Berichten: 1639
Lid geworden op: 17 aug 2007 22:17
Locatie: Breezand
Ontvangen bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Rotsblok » 17 mar 2009 20:06

Hmmm lastige kwestie in deze...

Moet willige een "hetze" beginnnen zoals waarschijnlijk gedaan is op IO is natuurlijk niet toegestaan.. Valt volgens mij onder de categorie laster...

Ik denk dat je als admin (forumbeheerder) of als moderator heel erg goed moet weten wat wel en niet kan..
Als site kan je natuurlijk wel gevallen bespreken maar als admin/moderator moet je je neutraal houden als je zo'n site hebt. Je kan natuurlijk wel je mening geven maar je moet niet de "hetze" gaan voeden want dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich

What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42

Gebruikersavatar

joept
Donateur
Donateur
Berichten in topic: 1
Berichten: 372
Lid geworden op: 22 jan 2009 18:55
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door joept » 22 apr 2009 20:55

Ja forumbeheerders zijn daar verantwoordelijk voor, maar ben je ook verantwoordelijk voor PB'S?


Auteur
Raimon
Vorig TeamLid
Berichten in topic: 4
Berichten: 7673
Lid geworden op: 07 apr 2006 11:10
Locatie: http://www.raimon.nl
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Raimon » 23 apr 2009 20:10

Dat is niet helemaal waar, in het verleden is een forumbeheerder er voor vrij gesproken, dat hij niet voor bepaalde zaken verantwoordelijk is, doet het forum team wel mee met bepaalde uitspraken, dan kan de forumbeheerder wel aansprakelijk worden gesteld geloof ik.

Maar als een forumbeheerder voor elke nutteloos bericht aansprakelijk worden gesteld , ik weet het niet.
Dan zou als een gebruiker op je forum zegt, "ik haat jouw" , jij aansprakelijk worden gesteld voor haat zaaiende berichten?

Natuurlijk is het met schelden tegen iemand of een doelgroep wat zwaarder, en bij één iemand zal er niet veel gebeuren, maar toch, ik vraag me af waar de grens is, en waar forumbeheerders aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Uhm hoe bedoel je verantwoordelijk voor privéberichten?
Gratis phpBB installatie of MODs/extensions hulp nodig? Bezoek http://www.raimon.nl/forums/

Gebruikersavatar

Seraphinne
Berichten in topic: 1
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 mar 2009 00:17

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Seraphinne » 26 apr 2009 23:18

Leuke discussie.

Je moet wel echt alles in de gaten houden, mocht je de 'verkeerde' berichten op je forum eruit filteren en deze verwijderen. Denk dat je geen leven heb, ook al doe je het samen met andere admins/global mods of moderators.

Sowieso denk ik wel dat je als admin je site goed in de gaten moet houden, maar het moet wel zo zijn dat je leden van zo'n forum aan regels moet houden. Als mensen van het beheer meedoen aan 'verkeerde dingen' is het wel een ander verhaal.


bbjimbb
Berichten in topic: 1
Berichten: 270
Lid geworden op: 13 jan 2008 10:28
Locatie: Hattem
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door bbjimbb » 27 apr 2009 07:50

Ik denk niet dat je als forumbeheerder aansprakelijk kan worden gesteld voor PB's die zijn verstuurd via jouw forum. Aangezien deze berichten privé zijn kan je ze niet lezen en kan je er als Beheerder dus ook niks aan doen om deze berichten op te ruimen. Daarbij is het niet openbaar is en van gebruiker tot gebruiker verstuurd, dan zou in principe de verstuurder van het bericht aansprakelijk moeten zijn voor hetgene wat hij verstuurd heeft.

Ik vind wel dat je als Beheerder en ook het Moderator Team op moet letten dat de berichten op je forum niet over de grens gaan, berichten zoals "ik haat jou", zijn nou niet zo erg, maar hardere dingen moeten toch worden opgeruimd, want uiteindelijk ben jij degene die het forum runt, dus als er een klacht over komt, word die tot jou gericht, om de content te verwijderen.

Wat er namelijk bij internetoplichting.nl gebeurde is dat de Beheerder de content die door Trendylaarzen.nl als schadelijk voor hen werd gezien niet wilde verwijderen, en dan krijg je een rechtzaak die kijkt, is het schadelijk? Ja of Nee. Is het antwoord ja, dán is de forum beheerder aansprakelijk aangezien het op zijn domein plaatsvind en hij het weigert te verwijderen. Wat ik wel een beetje vreemd vind dat het nu zo is gegaan omdat Moderators zich in de discussie voegden, in principe hebben moderators er toch niks mee te maken? Ze zijn ook gewoon gebruiken met een mening, die is meer rechten hebben dan de gemiddelde gebruiker op het forum.


obiewan
Berichten in topic: 4
Berichten: 185
Lid geworden op: 04 jan 2007 19:01
Locatie: Hoek
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door obiewan » 28 apr 2009 19:51

Ik denk dat je tot op zekere hoogte (en welke is juist de vraag) zeker wel verantwoordelijk bent.


Als admin heb je de verantwoordelijkheid om een zekere controle uit te voeren op je forum(s).. aangezien de meesten toch al met bepaalde regels werken is handhaving de sleutel.

Alles wat bij wet is verboden is zowieso ook op fora niet toegestaan (smaad/laster,etc.) daarbij ben ik van mening dat bepaalde etiquette gepast is.


Ik neem mijn nederige forumpje als voorbeeld: discussies zijn vanzelfsprekend toegestaan, houd dit echter beschaafd en ga niet schelden.
Heb je een andere mening; onderbouw dat dan met argumenten en roep niet zomaar wat.


Ook een mening van een forumlid over een (vak)garage en/of dealer mag gegeven worden; echter kan je het gewoon niet maken om dat uit de hand te laten lopen.


Een forum is in principe neutraal en heeft alleen de functie om mensen de gelegenheid te geven tot discussieren
Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you?


Obie
Donateur
Donateur
Berichten in topic: 3
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 jan 2007 11:39
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Obie » 13 jul 2009 21:55

Beetje late reactie maar:
In hoeverre kun je als beheerder bepaalde verantwoordelijkheden indekken door je forumregels aan te scherpen?
en
Zijn de gebruikers eigenaar van hun eigen geschreven berichten?

Gebruikersavatar

Rotsblok
Berichten in topic: 3
Berichten: 1639
Lid geworden op: 17 aug 2007 22:17
Locatie: Breezand
Ontvangen bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Rotsblok » 14 jul 2009 08:08

Obie schreef:Beetje late reactie maar:
In hoeverre kun je als beheerder bepaalde verantwoordelijkheden indekken door je forumregels aan te scherpen?
In principe kan je ver gaan, maar of je zin hebt om 5 dikke pagina's te vullen met regels heeft naar mijn idee een beetje zn doel voorbij geschoten en hierdoor kan je ook niet alle situaties af vangen
Obie schreef:Zijn de gebruikers eigenaar van hun eigen geschreven berichten?
In principe wel.


Waar je wel bij moet oppassen is dat je regels en gebruikersvoorwaarden niet in strijd zijn met de wet.
ø = 1.618033988749895... Alles heeft ø in zich

What is the answer to the Ultimate Question of Life, the Universe, and Everything? 42


Obie
Donateur
Donateur
Berichten in topic: 3
Berichten: 282
Lid geworden op: 29 jan 2007 11:39
Contacteer:

Re: Forumbeheerders zijn verantwoordelijk voor forumberichten?

Bericht door Obie » 19 jul 2009 00:25

Dus een gebruiker is eigenaar van zijn/haar berichten en de beheerder is verantwoordelijk voor diezelfde berichten?

Als je het dan goed leest dan zou een beheerder dus eigenlijk toestemming aan de gebruiker moeten vragen voor het editen of verwijderen van een bericht.

Plaats reactie